Choose Language

EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseJapaneseKorean ArabicChinese Simplified

понедельник, 19 сентября 2011 г.

Ցեղասպանության ծրագրի ծագումնաբանությունը


Սկիզբը նախորդ համարներում...




Գլուխ երրորդ

ԸՆԴԴԻՄԱԴԻՐ ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ՇԱՐԺՈՒՄՆ ԵՎ ՔՐԻՍՏՈՆՅԱՆԵՐԸ
1. ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆՆԵՐԻ ԳԱՂԱՓԱՐԱԽՈՍՈՒԹՅՈՒՆԸ

Ընդդիմադիր սահմանադրական շարժումը սկիզբ առավ «նոր օսմանցիների» գաղտնի խմբակից, որը ստեղծվեց 1865 թ. Կոնստանդնուպոլսում: Նրա անդամները իրենց գործունեության սկզբնա­կան շրջանում գտնվում էին շեյխ Ահմեդի արմատական մուսուլմա­նական և ծայրահեղ հակաքրիստոնեական գաղափարների ազդե­ցության ներքո, ով ղեկավարն էր հակաթանզիմաթյան «Քուլելիի իրադարձություն» անվան տակ հայտնի դավադրության: «Նոր օս­մանցիների» առաջնորդները բարձր գնահատեցին դավադիրների գործունեությունը: Նամըք Քեմալը (1842-1888)՝ նրանց գաղափարա­խոսը, իր կողմից հրատարակվող «Հյուրիյեթ» լրագրում նշում էր, որ Ահմեդը և նրա ընկերները ձգտում էին «փրկել պետությունը»:
Այդ հանգամանքը ազդեց, ըստ երևույթին, սահմանադրականների ազգային հարցի վերաբերյալ այն մոտե­ցումների վրա, որոնք ձևակերպվեցին նրանց գործունեության ա­ռաջին տարիներին: Նրանք ընկալում էին ազգային հարցը որպես զուտ կրոնական: Քաղաքական խնդիրների ողջ բարդ համալիրը, որոնք բխում էին կայսրության հպատակ քրիստոնյա ժողովուրդնե- րի նկատմամբ իշխանությունների ծայրահեղ մեծապետական քա­ղաքականությունից, նրանց կողմից բնութագրվում էր որպես հա­կամարտություն իսլամի և քրիստոնյաների միջև:
«Նոր օսմանցիները», հիմնվելով շեյխ Ահմեդի գաղափարների վրա, կարծում էին, թե թանզիմաթյան բարեփոխումների հետևանքով մահմեդականների իրավունքները իբրև թե սահմանափակվել էին, իսկ քրիստոնյաները ստացել էին չափազանց մեծ առավելություններ: 1856 թ. հաթթ-ը հյումայունը, որն ազդարարեց թանզիմաթի երկրորդ փուլի սկիզբը, նրանք անվանում էին «առավելությունների մասին ֆիրման»: Նրանք գրում էին, որ թանզիմաթի դարաշրջանում Բարձր դռան քաղաքականությունը ուղղված էր «քրիստոնյաների բավարար­մանը», ինչի հետևանքով մահմեդականները իբրև թե հայտնվել էին «հալածված համայնքի» դրության մեջ: Այդ պատճառով «նոր օս­մանցիները» իրենց հայտարարեցին, ինչպես գրում էր նրանց պատ­կանող մեկ այլ պարբերաթերթ՝ «Մուհբիրը», կայսրության մահմեդա­կանների «ոտնահարված» իրավունքների պաշտպաններ:
«Նոր օսմանցիները» չէին հասկանում թանզիմաթի առաջնորդ­ների քաղաքականության բ ուն նպատակները հպատակ քրիստոն­յան ժողովուրդների նկատմամբ, անտեսում էին այն փաստը, որ այդ քաղաքականությունը ուղղված է կայսրության ամբողջակա­նության պահպանմանը՝ նոր, ավելի ճկուն միջոցներով: Նրանք Ալի փաշային և Ֆուադ փաշային համարում էին «դավաճաններ», քանի որ վերջիններս 1856 թ. հրապարակեցին, ինչպես գրում էր «Հյուրի֊ յեթի» խմբագիր Նամըք Քեմալը, «առավելությունների մասին հռչա­կավոր ֆիրմանը», որը քրիստոնյաներին դարձրեց «փաշաներ, ան­վանի և պատվարժան մարդիկ»:
Այդ տարիներին «նոր օսմանցիների» վերաբերմունքը կայս­րության քրիստոնյա բնակչության նկատմամբ տարբերվում էր ծայ­րահեղ անհանդուրժողականությամբ: Պրուսացի դիվանագետ Ա.Մորդտմանը, որը մոտիկից ծանոթ էր նրանցից մի քանիսի հետ, հետագայում գրում էր, որ այդ կազմակերպության անդամները բա­ցի Ալի փաշայի հեռացումից և եվրոպական օրինակով նորամու­ծությունների վերացումից, որոնք իրականացվում էին թանզիմաթի ժամանակաշրջանում, մտադիր էին նաև՝ «սուլթանի հպատակ քրիստոնյաների բացեիբաց ճնշում կազմակերպել»: Մասնավո­րապես, նրանք Բարձր դռան կողմից հայ լուսավորչական և հույն ուղղափառ միլլեթների սահմանադրությունների հարկադրական ընդունումը համարում էին վնասակար նորամուծություն: Ինչպես հայտնի է, այդ սահմանադրությունների ընդունումը որոշակի դրա­կան ազդեցություն ունեցավ հպատակ ժողովուրդների դրության վրա, նպաստեց հասարակական կյանքի աշխուժացմանը և նրանց քաղաքական և ազգային ինքնագիտակցությանը: Հենց դրա հա­մար «նոր օսմանցիները» դատապարտեցին թուրք կառավարութ­յան այդ միջոցառումները: Հետագայում, Նամըք Քեմալը այդ նույն պատճառով Ալի փաշայի՝ հունական եկեղեցական նվիրապետութ­յունից բուլղարացիների անջատման վերաբերյալ թույլտվության դեմ հանդես եկավ:
Թշնամական վերաբերմունքը հպատակ քրիստոնյա ժողո­վուրդների ազգային-ազատագրական շարժման նկատմամբ բնո­րոշ էր «նոր օսմանցիների» առաջնորդներին իրենց ամբողջ գոր­ծունեության ընթացքում: Սակայն շարժման սկզբնական փուլում այն ընդունեց բացառիկ սուր ձև: Այդ տարիներին իրենց հասարա­կական գործունեությունը նոր սկսող Նամըք Քեմալը և նրա ընկեր­ները դեռ բավականաչափ փորձված քաղաքագետների չէին, որ­պեսզի թաքցնեին իրենց իրական մտադրությունները: Դրա հետ մեկտեղ, նրանք, ինչպես նշվեց վերևում, գտնվում էին շեյխ Ահմեդի գաղափարների ազդեցության տակ:
Այդ տարիների «նոր օսմանցիների» հայացքները քրիստոնյա ժողովուրդների ազգային-ազատագրական շարժման նկատմամբ խտացրած տեսքով դրսևորվեցին այն դիրքորոշման մեջ, որը նրանք որդեգրեցին 1866-1869 թթ. Կրետե կղզու հույների ազգային-ազատագրական պայքարի նկատմամբ:
«Նոր օսմանցիների» կողմից հրատարակվող թերթերի էջերում Կրետեի հարցին մեծ տեղ էր հատկացվում: Այդ հրապարակումնե­րում առաջ էր տարվում այն միտքը, որ ապստամբության ճնշումը մեծ նշանակություն կունենա Օսմանյան կայսրության ապագայի համար: «Մուհբիրը» նույնիսկ գրում էր, որ դրանից է կախված «օս­մանյան պետության անկախությունը»: Եվ «Մուհբիրը», և «Թաս- ֆիր-ի էֆքյարը», որի խմբագիրը Նամըք Քեմալն էր, խիստ քննա­դատում էին Բարձր դռան իբրև թե չափազանց «մեղմ» վերաբեր­մունքը ապստամբների նկատմամբ: Կրետեի հարցում Ալի փաշայի քաղաքականությունը նրանք բնութագրում էին որպես «քրիստոն- յամետ», իսկ նրան անվանում էին դավաճան: Այն քննադատական մոտեցման բնորոշ օրինակ է երգիծական «Զաֆեր-նամե» պոեմը, որը գրել էր հայտնի բանաստեղծ և «նոր օսմանցիների» շարժման անվանի գործիչ Զիա փաշան (1825-1880): Այստեղ սուր քննադա­տության և ծաղրի էր ենթարկվում Ալիի «զիջումների» քաղաքակա­նությունը ապստամբ կրետացիների նկատմամբ:
Զիջումների քաղաքականության փոխարեն Նամըք Քեմալը «Թասֆի-ի էֆքյարի» էջերից առաջարկում էր դիմել «բռնի ուժի սկզբունքին» և ոչնչացնել կղզում ապրող բոլոր քրիստոնյաներին: Միայն այդ ճանապարհով կարելի էր, նրա կարծիքով, վերականգ­նել «խաղաղությունը» Կրետեում: Նա բացառում էր քրիստոնյանե­րի նկատմամբ թեկուզ ամենաչնչին զիջումների հնարավորությունը : Կրետեի ճգնաժամի հետ կապված «Թասֆի-ի էֆքյարը» ծավալեց ուժեղ հակահունական կամպանիա: Հույները, որոնք բնակ­վում էին մայրաքաղաքում, մեղադրվում էին նրա կողմից «հակաթուրքական երգեր երգելու» միջոցով»՝ այլ քրիստոնյաներին «իսլամի միլլեթի» դեմ սադրելու մեջ: Նամըք Քեմալը կոչ էր անում կառավարությանը կայսրության հույների դեմ ընդունել պատժիչ միջոցներ, վտարել նրանց երկրից : Իսկ «Մուհբիրը» Կրետեի մահմեդականներին աջակցող նյութեր էր տպագրում:
Ընդդիմադիրների շրջանում զայրույթի փոթորիկ առաջացրեց Բարձր դռան կողմից Բելգրադյան միջնաբերդի հարկադրված հանձնումը Սերբիային, ինպես նաև, Չերնոգորիայի անկախության ճանաչումը: Ալի Սուավին գրում էր «Մուհբիրում». «Մեր նախնինե­րը, արյուն թափելով, թիզ առ թիզ նվաճել են այս հողերը, իսկ մենք, իրենց անարժան սերունդները, քայլ առ քայլ ամբողջը վերադարձ­նում ենք հետ»:
Բարձր դռան կողմից այս հարկադրված քաղաքական զիջում­ները, որոնց պատճառն էին կայսրության ընդհանուր թուլացումը և ռազմական հզորության անկումը, «նոր օսմանցիների» կողմից ըն­կալվում էին որպես զիջումներ «անհավատներին», որպես քրիստո­նեության առջև մահմեդականների թուլության փաստի ճանաչում: Նրանք ձգտում էին իրենց գրական-հրապարակախոսական ստեղ­ծագործությունների միջոցով, օգտագործելով մարտական կոչերը՝ ուղղված քրիստոնեական աշխարհի դեմ, արթնացնել մահմեդա­կանների անցյալի մարտական ոգին: Նամըք Քեմալը իր հայտնի «Երազ» հրապարակախոսական ստեղծագործությունում գրում էր. «Մեր մարգարեն ծառայում էր աշխարհին իր դաշույնով: Մենք նույնպես պետք է գնանք այդ ճանապարհով...Կաշխատենք ապա­ցուցել, որ մենք պատկանում ենք օսմանյան ժողովորդին, որը ամ­բողջ աշխարհին ստիպում է դողալ իր առջև...Ցույց տանք գյավուր­ներին մեր ուժը, պատճառենք այդ հաճույքը մարգարեին»:
Ավելի վաղ, նման թեմաներ հայտնվեցին Իբրահիմ Շինասիի ստեղծագործություններում: Նա փառաբանում էր «իսկական օս­մանցիների» մարտական ոգին, նրանց հաղթանակները «գյավուր­ների» դեմ: Իբրահիմ Շինասին հիմնադրեց առաջին զինվորա­կան թերթը Թուրքիայի պատմության մեջ՝ «Ջերիդե-ի Ասքերիեն»: Իր հոդվածներում այդ թերթում նա ամեն կերպ գովաբանում էր օս­մանցի թուրքերին՝ աշխարհի ամենառազմաշունչ ժողովրդին, որի յուրաքանչյուր ներկայացուցիչը մարտիկ է և մարտիկի որդի:
«Նոր օսմանցիների» գործունեության արդեն սկզբնական փու­լում նրանք հանդես էին գալիս սահմանադրության հայտարարման միջոցով ազգային հարցի լուծման օգտին: Ընդ որում, ենթադրվում էր, որ այդպիսով հնարավոր կլինի ապահովել կայսրության բազմադավան ու բազմազգ բնակչության միասնությանը: «Նոր օսման­ցիներին» միացած եգիպտացի մեծատոհմիկ Հալիլ Շերիֆ փաշայի կողմից նախապատրաստած թռուցիկում հաստատվում էր, որ «սահմանադրությունը անմիջապես կվերականգնի մահմեդական պետության հեղինակությունը՝. վերացնելով քաղաքական և սո­ցիալական տարբերությունները մահմեդականների և ոչ մահմեդա­կանների միջև»: Ինչպես երևում է բերված հատվածից, պետութ­յան մահմեդական կերպարանքը ոչ միայն ենթադրվում էր թողնել անփոփոխ, այլ նաև սահմանադրության հայտարարման միջոցով ավելի ամրացնել նրա հեղինակությունը:
Բացի Հալիլ Շերիֆ փաշայից, «նոր օսմանցիների» շարժման մեջ մասնակցում էր այլ ականավոր եգիպտացի արիստոկրատ՝ Մուսթաֆա Ֆազըլ փաշան, Եգիպտոսի հեդիվ Իսմաիլ փաշայի եղբայրը: 1867 թ. սկզբին եվրոպական թերթերում տպագրվեց  սուլթան Աբդուլ Ազիզին ուղղված նրա բաց նամակը: Նրա վեր­լուծությունը դրսևորում է հեղինակի հետևյալ ըմբռնումը. «Փառա­վոր ժամանակները», երբ «կայսրության ստեղծողները»՝ թուրքե­րը և նրանց հպատակ ժողովուրդները միմյանց հետ ներդաշնա­կության մեջ էին ապրում, մնացին անցյալում: Այժմ քրիստոնյա ժողովուրդները անհնազանդություն են ցուցաբերում, ըմբոստա­նում են սուլթանի դեմ: Դրա պատճառը, բացի եվրոպական տե­րությունների կողմից սադրանքներից, կայանում է նաև օսմանյան կառավարության վատ ղեկավարման մեջ: Ե՛վ մահմեդականները, և' քրիստոնյաները զայրույթով լի են: Սակայն մահմեդականների դրությունը զգալիորեն ավելի ծանր է, քանի որ նրանք այդքան ա­ռավելություններ և պաշտպաններ չունեն, ինչքան քրիստոնյանե­րը: Պետությունը կործանումից փրկելու համար հեղինակը առա­ջարկում է հաստատել «ազատ և արդար», վայելուչ բնույթ ունե­ցող համակարգ, որը վերջ կտար ճնշմանը, կբավարարեր բոլոր հպատակների սպասումները, անկախ նրանց կրոնական պատկա­նելությունից, և կվերականգներ նրանց միջև նախքին ներդաշնա­կությունը:
Ընդհանուր առմամբ, Մուսթաֆա Ֆազըլ փաշայի և մյուս «նոր օսմանցիների» գաղափարների միջև տարբերությունը մեծ չէ: Մուս­թաֆա Ֆազիլ փաշան նրանց պես շեշտը դնում է քրիստոնյաների համեմատ մահմեդականներին ավելի շատ ճնշելու վրա, առաջար­կում է վերացնել բոլոր այն առավելությունները, որոնք նրանք իբրև թե ունեն: Դրա հետ մեկտեղ, ուշադրություն է դարձնում հետևյալ հանգամանքը. բաց նամակում ոչինչ չի ասվում այն մասին, որ շա­րիաթը պետք է մնա Օսմանյան կայսրության պետական կարգի հիմք, այլ ընդհակառակը, հաստատվում է, որ կրոնը չպետք է պե­տության քաղաքական հիմք կազմի: Այդ դրույթը միանգամայն հա­կասում է «նոր օսմանցիների» այն հիմնական գաղափարին, որ «ե­թե մեր պետությունը (այսինքն՝ Օսմանյան կայսրությունը -Ռ.Ս.) ցանկանում է լինել հզոր, ապա այն պետք է հետևի շարիաթին և շարունակի մնալ իսլամական պետություն»:
Մուսթաֆա Ֆազիլ փաշայի կողմից առաջ քաշված հայրենասի­րության հայեցակարգը ավելի աշխարհիկանացված էր, հիմնված էր ոչ թե կրոնական, այլ ազգայնական զգացմունքների վրա: Նա բազմիցս գրում է «վեհ զգացմունքների մասին, որոն հատուկ են թուրքական ռասային», այլ ոչ թե ոչ մահմեդականներին ընդհան- րապես: Ֆազիլ փաշան տարբերվում է «նոր օսմանցիների» այլ ա­ռաջնորդներից, որոնք հանդես էին գալիս, հատկապես իրենց գոր­ծունեության սկզբնական փուլում, ոչ թե թուրք ժողովրդի անունից, այլ ողջ մահմեդական միլլեթի անունից:
Ըստ էության, «նոր օսմանցիների» կողմից արդեն նրանց գոր­ծունեության սկզբնական փուլում սաղմային տեսքով ձևակերպվե­ցին թուրքական ազգայնականության երկու մեկնաբանություն. մե­կը ավելի մեծ տեղ էր հատկացնում իսլամին, որպես նրա հենք, մյուսի հիմքում գտնվում էր ազգի գաղափարը, իհարկե, դեռևս լիո­վին տեսական հիմնավորում չստացած տեսքով: Առաջին տարբե­րակը տեսական հիմք հանդիսացավ ցեղասպանության առաջին ծրագրի համար, իսկ երկրորդը՝ հետագա ծրագրերի համար:
Այդ տարիներին «նոր օսմանցիների» հայացքները իրենց առա­վել ամբողջական արտահայտումը գտան Նամըք Քեմալի՝ Կ.Պոլսում հրատարակվող իշխանամետ «Գազեթթ դյու Լևան» թերթի խմբագրին ուղղված բաց նամակում: Այն իրենից ներկայացնում էր, ըստ էության, «նոր օսմանցիների» ծրագրի հիմնական դրույթ­ների շարադրանք:
Նամակում հիմնական ուշադրությունը ուղղված է ազգային- դավանական հարցին, որը դիտարկվում է իմնականում որպես դա­վանական խնդիր: Հեղինակը հանդես է գալիս մահմեդականների անունից, որոնք, ինչպես նա գրում էհանդիսանում են կայսրութ­յան գերիշխող միլլեթ»: Բերվում են «նոր օսմանցիների» արդեն սո­վորական դարձաձ փաստարկները քրիստոնյաների իբրև թե ավելի արտոնյալ դիրքի մասին: Թեև Քեմալը ստիպված է ընդունել, որ ոչ մահմեդականները զրկված են «որոշ իրավունքներից», սակայն դա, իր կարծիքով, փոխհատուցվում է մեծ տերությունների հովա­նավորությամբ, զինվորական ծառայությունից ազատումով: «Նոր օսմանցիների» գաղափարախոսի մոտ հատուկ վրդովմունք է առա­ջացնում քրիստոնյաների ձգտումը՝ մասնակցելու երկրի ղեկա­վարմանը: Ընդունելով բարեփոխումների անհրաժեշտությունը՝ Նամըք Քեմալը կոչ է անում իրականացնել դրանք ինչպես մահմե­դականների, այնպես էլ ոչ մահմեդականների միջավայրում և ու­շադրությունը չկենտրոնացնել որևիցէ առանձին մի միլլեթի վրա, ինչպես մինչ այդ անում էր կառավարությունը, որը, քրիստոնյամետ քաղաքականություն է վարում:

ՇԱՐՈՒՆԱԿԵԼԻ...

Комментариев нет:

Отправить комментарий