Choose Language

EnglishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseJapaneseKorean ArabicChinese Simplified

понедельник, 30 мая 2011 г.

Հետաքրքիր

Ինչպե՞ս օգտվել մեր բլոգից

Հարգելի ընթերցողներ, նախ ողջունում ենք Ձեզ մեր նոր և հարմարավետ բլոգում: Հուսով ենք այն արժանացել է Ձեր հավանությանը: Ցանկանում ենք երկու բառով օգնել բոլոր նրանց, ովքեր դժվարանում են օգտվել ինտերնետային կայքերից: 
Երբ բացում եք մեր շաբաթաթերթը, Ձեր առջև հայտնվում է թերթում տեղադրված ամենավերջին նյութը, այլ կերպ ասած` ամենաթարմը: Հարկ է նշել, որ մեկ էջի վրա արտացոլվում է 1-3 նյութ, բայց ոչ բոլոր նյութերը միասին: Այդ իսկ պատճառով կարող եք հետևել ներքոնշյալ խորհուրդներին:
Առաջին խորհուրդը, որ ցանկանում եմ Ձեզ տալ, վերաբերում է թերթի բաժիններին: Եթե ուշադրություն դարձնեք կայքի վերևի աջ կողմում գտնվող գրառումներին, ապա կտեսնեք ԲԱԺԻՆՆԵՐ վերնագրով գրառումը /տես նկ. 1/:


Այստեղից դուք կարող եք ընտրել Ձեզ հետաքրքրող բաժինը և դիտել այդ բաժնին վերաբերող բոլոր նյութերը` թե հին և թե նոր:
Սակայն եթե դուք ցանկանում եք դիտել նախորդ համարներից որևէ մեկում գտնվող նյութերը, ապա ուշադրություն դարձրեք կայքի աջ կողմում ԲԱԺԻՆՆԵՐ գրառության ներքո տեղկայված ԲՈԼՈՐ ՀԱՄԱՐՆԵՐԸ գրառությանը /տես նկ. 2/:


Այստեղից ամսաթվով գտեք Ձեր ուզած համարը և ընթերցեք:
Ուշադրություն դարձրեք, որ, քանի որ ոչ բոլոր նյութերն են արտացոլվում մեկ էջի սահմաններում, ապա հետևեք հաջորդ հուշող նկարին և կտեսնեք թե ինչպես կարելի է գտնել նախորդ կամ հաջորդ նյութերը:



Հաջորդ նկարում տեսեք թե 1. ինչպես գտնել ձեր ուզած նյութը` գրելով նյութի անունը, 2. ինչպես տեղեկանալ յուրաքանչյուր նոր տեղադրված նյութի մասին, 3. տեսնել մեր ընթերցողների քանակը յուրաքանչյուր ամսվա կտրվածքով:




Հաջորդ նկարներում տեսեք, թե որտեղից կարելի է «կիսվել» Ձեր կարդացածով, կամ ինչպես ասում են ինտերնետային լեզվով` SHARE անել:


Շնորհակալություն բոլոր նրանց, ովքեր մեր կողքին են: Շնորհակալություն բոլոր նրանց, ովքեր մեզ ընթերցում են: Եվ շնորհակալություն բոլոր նրանց, ովքեր պատրաստվում են դառնալ մեր ընթերցողները: 

Հարգանքներով` խմբագիր Գ. Քոչարյան

ԹԱԼԵԱԹ ՓԱՇԱՅԻ ԳԱՂՏՆԻ ՀՐԱՀԱՆԳՆԵՐԻՑ


Քաղվածքներ թալեաթի` Հալեպի իշխանություններին ուղղված հրահանգներից ու ծածկագրերից ¥1914-1918թթ.¤


***
«…թուրքիայում միակ ուժը, որը կարող է կազմալուծել քաղաքական կյանքը, հայերն են… որոշվել է հայրենիքն ազատել այդ անիծյալ ցեղի փառամոլությունից և մեր իսկ անձնական ուսերին առնել հանցանքի արատը, որն օսմանյան պատմությունը մրոտելու է: Որոշված է գլխատել թուրքիայում ապրող բոլոր հայերին, չթողնել, որ որևէ մեկը կենդանի մնա»:
***
«…թուրքիայում ապրող բոլոր հայերի իրավունքները ջնջված են: Այս նկատառումով կառավարությունը տեր է կանգնում ամբողջ պատասխանատվությանը և հրամայում չխնայել նույնիսկ օրորոցի երեխաներին»:
***
«…Որբանոցի հարկ բնավ չկա: Ժամանակը չէ զգայական մղումներո տարվելու: Որբերին քշեք դեպի անապատ ու մեզ այդ մասին տեղյակ պահեք»:

ՄԵՋԲԵՐՈՒՄՆԵՐ ՀԱՅՈՑ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԱՍԻՆ

«…1915թ. օգոստոսի 31-ին թալեաթ փաշան գերմանիայի դիվանագետներին հայտարարեց. «Հայկական հարցն այլևս գոյություն չունի»: Նա իրավացի էր, քանի որ հայերի տեղահանումն ավարտվել էր: Մնում էր միայն ձերբազատվել այն հատուկենտ զոհերից, ովքեր քայլելով մահվան ճանապարհով` հրաշքով փրկվել էին»:


Ֆրիտյոֆ Նանսեն
բևեռախույզ, նոբելյան մրցանակի դափնեկիր




«…Ես վստահ եմ, որ մարդկության ողջ պատմության մեջ չկա ավելի զազրելի էջ, ինչպիսին սա է: 1915թ. հայկական ընտանիքների տեղահանման մասին հրամանով մահվան դատապարտվեց մի ամբողջ ազգ»:

Հենրի Մորգենթհաու
1913-1918 օսմանյան կայսրությունում ԱՄՆ դեսպան


«…1919թ. թուրքական իշխանությունը Փոքր Ասիայում բնակվող հայերի նկատմամբ զանգվածային կոտորածի և արտաքսման անխնա քաղաքականություն սկսեց: Փոքր Ասիան հինմավորապես մաքրվեց հայկական տարրից: Որևէ կասկած չկա, որ այդ հանցագործությունը մտածվել և իրագործվել է քաղաքական միտումներով»:

Ուինսթոն Չերչիլ
Մեծ Բրիտանիայի Վարչապետ


«…երիտթուրքերը, հասնելով իշխանության, իրենց դաժանությամբ գերազանցեցին աբդուլ համիդին: Այդ ժողովրդին, որ սիրում է մեզ, ոչնչացնելու մասին որոշումն ընդունվել է թրքական կառավարության անդամների խորհրդակցության ժամանակ… Արյան այն փոքր չափաբաժինը, որ դեռ հայերը պահպանել են, թանկարժեք է, դրանից կծնվի հերոսական սերունդը: Այն ժողովուրդը, որը չի ցանկանում մեռնել, չի մեռնի…»


Անատոլ Ֆրանս
ֆրանսիացի գրող, նոբելյան մրցանակի դափնեկիր


Նյութը Խմբագրապետ Ա. Ավետիսյանի

Թուրքական պատմագրության մասին






Սկիզբը նախորդ համարներում... 

Կեղծելով պատմական փաստերն ու իրողությունները` թուրք պատմաբանները հայերին նախ մեղադրում են ահաբեկչության մեջ, ապա և պնդում, թե իբր սուլթան Աբդուլ Համիդ 2-րդն ու երիտթուրքերի պարագլուխները մեծահոգաբար էին վերաբերում հայ ահաբեկիչներին: Նույնիսկ Օտտոմանյան բանկի զավթումից, Ադանայի դեպքերից հետո կառավարությունը ներեց նրանց ու պատժեց որոշ թուրք պաշտոնյաների: Բայց առաջին համաշխարհային պատերազմը սկսվելուն պես հայերը հրաժարվեցին կռվել Թուրքիայի թշնամիների դեմ, հարվածեցին թուրքական բանակի թիկունքին, զինված ապստամբություններ կազմակերպեցին Վանում, Սասունում, Շապին-Գարահիսարում և այլուր` մահացու վտանգ ստեղծելով կայսրության գոյության համար:
Նման պայմաններում, հավաստում են թուրք պատմաբաններըկառավարությունը հարկադրված էր հատուկ օրենք ընդունել` սահմանամերձ վայրերից հայ բնակչության տեղահանության մասին: Նրանք ընդունում են, որ այդ վերաբնակեցման ժամանակ եղել են «անդուր միջադեպեր». հայերի դեմ տրամադրված մահմեդական բնակչությունը դիմել է ծայրահեղ միջոցների: Բացի այդ, հայերը մահացել են նաև սովից ու համաճարակից: Զոհվել է 300.000 մարդ, բայց կառավարությունը մեղք չունի դրանում. նա ձեռնարկել է բոլոր միջոցները` նման «չարաշահումները» կանխելու համար: Սակայն միևնույն պատճառներով մահացել են ոչ քիչ թվով թուրքեր: Հետևաբար, տեղի ունեցած ինադարձությունները ոչ մի կերպ չի կարելի որակել որպես կոտորած, առավել ևս` հայերի ցեղասպանություն:
Ձգտելով միջազգային հանրությանը տրամադրել հայերի դեմ` թուրքական պատմագրությունն ու քարոզչությունը փորձում են հանուն պատմական արդարության վերականգնման հայ ժողովրդի պահանջը մատուցել որպես միջազգային կոմունիզմի տարածամոլական քաղաքականության տարատեսակ. հարձակողական դիրք են գրավում այլ երկրների հասարակական շրջանների նկատմամբ: Այդ նպատակով վերջին շրջանում ավելացվել է եվրոպական լեզուներով թուրքական գրականության հրատարակումը, խոշոր միջոցներ են հատկացնում եվրոպական և ամերիկյան մի շարք գիտական կենտրոններում Թուրքիայի պատմությունն ու մշակույթը ուսումնասիրելու համար:

Նյութը պատրաստեց Մուրադ Խաչատրյանը

Անդրանիկ Օզանյան


Սկիզբը նախորդ համարներում... 



Դեռ զորավարի սրտում չէր սպիացել վերքը, երբ մի նոր վերք ևս ավելացավ:
Երեկոյան աշխատանքից տուն վերադարձավ նրա հայրը` ծեծված, ջարդված, արնաշաղախ վիճակում: Հորն այս վիճակում տեսնելով` շանթահարվեց: Խրոխտ ու ըմբոստ հայի զավակը, սակայն, անպես արեց, որ հայրը չզգա որդու սրտի ցավը, որ ստացված վերքերից առավել տանջալի ու ցավալի կլիներ:
Հարցուփորձով նա իմացավ, որ հայրն անմեղ է եղել, իսկ վիրավորողը` մի թուրք ոստիկան:
Մի քանի օր շարունակ զորավարը, հոր վրեժը սրտին, փնտրում է անզեն ոստիկանին, սակայն առիթ չի լինում, որ բռնի նրան ու վրեժ լուծի:
Այդ մասին իմանալով և մտածելով, որ ինչ-որ «խղճուկ» հայի որդի ցանկանում է իր հոր վրեժը լուծել` ոստիկանը մեկ օր բազմության մեջ գալիսև դիտավորյալ հրում է զորավարին: Առիթն ինքն էր եկել ու վրեժի ցասում արթնացրել ըմբոստ ու քաջ հայ զավակի մեջ…
Զորավարը ճարպիկ շարժումներով խլում է ամբոխի մեջ կանգնածներից մեկի ձռքի գավազանն ու մի քանի ուժգին հարվածներով գետնին տապալում անօրեն ոստիկանին, որը տեղում մահանում է: Զորավարն սկզբում փախուստի է դիմում, սակայն որոշ ժամանակ անց կրկին հայտնվում է քաղաքի փողոցներում:
Մի քանի օրից նրան ձերբակալում են և բանտ նստեցնում: Սակայն նրա հեղափոխական ընկերները, կաշառելով բանտապանին, կարողանում են բանտից փախցնել նրան, ապա հաջողությամբ անցնում է Կ. Պոլիս: Պոլսում զորավարն անգործությունից փողոցից փողոց է անցնում և աշխատում է օգնություն ցույց տալ կարիքավոր մարդկանց: Հատկապես իր ճարպիկ և անվախ բնավորության շնորհիվ նա հիմնականում զբաղվում էր Պոլսում բռնկվող հրդեհների մարման և մարդկանց ու նրանց ունեցվածքը հրդեհի երախներից փրկելու աշխատանքներով:
Այս աշխատանքը ևս մեծ դեր խաղաց զորավարի հետագա ճակատամարտերի ու նրա` որպես փրկչի, Աստծո կողմից տրված առաքելության իրականացմանը:
Որոշ ժամանակ անց նա զբաղվում է ատաղձագործությամբ: Եվ քանի որ շատ շնորհալի մասնագետ էր, կարողանում է իր աշխատանքով մի քանի ոսկի խնայել, և հոր մահվան լուրն առնելուն պես անվախ քաջը կարողանում է գիշերով այցելել հոր գերեզմանին` քաջ գիտենալով, որ բռնվելու դեպքում իրեն մահապատիժ է սպառնում:
Վերադառնալով Կ. Պոլիս և հանդիպելով իր կուսակից ընկերներին` զորավարը հանձնարարություն է ստանում պատժելու մի թուրք պաշտոնյայի, որը հայատյաց ու դաժան մարդուկ էր:
Օրը ցերեկով, երբ Պոլսի մարզահրապարակներից մեկում տոնահանդես էր, որին մասնակցում էր նաև այդ պաշտոնյան, զորավարը բոլորի աչքի առջև մոտենում և մաուզերի մի քանի կրակոցով գետին է տապալում նրան:
Հանդուգն ու խիզախ հայորդու արարքն ապշեցրեց ամբոխին: Մարդիկ սկսեցին աջ ու ձախ փախչել` տրորելով միմյանց, իսկ հայ կորյունը, առանց շփոթվելու, ակնթարթորեն անհետանում է խառնիճաղանջ փողոցների արանքներում:
Շուտով զորավարին հաջողվում է անցնել Բաթում:
Բաթումում մատնությամբ զորավարին ձերբակալում են և որպես հեղափոխականի` բանտարկում ախոռատիպ մի շինությունում:
Առաավոտյան կողմ բանտապահ ոստիկաններից մեկը դուրս է հրավիրում նրան և հրամայում, որ ցախավելով մաքրի բակը:
Զորավարը, վերցնելով ցախավելը, մի ճարպիկ շարժումով հարվածում է ոստիկանի աչքերին և տապալելով նրան` խլում նրանից հրացանն ու հրացանի կոթով մի ուժգին հարված էլ հասցնում է գլխին ու դիմում փախուստի:
Դուրս գալով` զորավարը մտնում է սրճարաններից մեկը և այնտեղ էլ անցկացնում գիշերը` քնելով սրճարանի անկյուններից մեկում: Վաղ առավոտյան արթնանում է ու մտնում շուկա, որտեղ էլ հանդիպում է իր բախտակից ընկերներից մեկին, որին հանդիպել էր բանտում: Մարտիրոս էր այդ ծանոթի անունը: Զորավարը հարցուփորձ է անում և իմանում, որ բանտապահին անգիտակից վիճակում տարել են հիվանդանոց, իսկ զորավարի համար հրաման են արձակել` բռնել և կալանավորել:
Մարտիրոսն առաջարկում է գնալ իր ծանոթի մոտ: Նրանք գնում են Առաքել անունով մի հեղափոխականի մոտ, որտեղ էլ մնում են 3 օր:

ՇԱՐՈՒՆԱԿԵԼԻ…







Սփյուռք - Հայրենիք





«Սփյուրք-Հայրենիք հարաբերություն» երեւույթը կարեւորվեց 20-րդ դարի երկրորդ տասնամյակից սկսած եւ դարձավ սփյուռքի համախմբման առանցք: Համախմբման այդ առանցքը սփյուռքի համար ավելի կարեւոր դարձավ, երբ ցեղասպանությունից վերապրած սերունդը առնվազն մոտ ապագայում իր կորցրած հայրենիքը վերադառնալու եւ իր պապենական հողի վրա ապրելու հույսը կորցրեց: Իսկ մյուս կողմից` արմատավորվելով ու հիմնավորվելով իր ապաստարան գտած երկրներում, սկսեց իր կյանքի նոր փուլը: Ապագայի հույսին ապրելով փորձեց համախմբվելու առանցք գտնել: Համախմբման առանցք դարձավ իր կորցրած պապենական երկիրը վերադարձնելու եւ ունեցած այն մյուս կես՝ հույսեր փայփայող Հայրենիքը՝ Արեւելահայաստանը:
Դեռ Խորհրդային Հայաստանի ժամանակաշրջանում սփյուրքը փորձում էր այդ հարցին ճիշտ մոտեցում ցուցաբերել: Խորհրդային Հայաստանին գաղափարապես մոտ եւ բոլոր ժողովրդավարական կուսակցությունների ու կազմակերպությունների, այդ թվում նաեւ սփյուռքի մեծ հատվածի համախմբման առանցքը խորհրդային Հայաստանի շուրջ համախմբվելն էր: Այդ նույն ժամանակահատվածում կային նաեւ կուսակցություններ, կազմակերպություններ եւ ժողովրդի մի հատված, որոնք միանալով արեւմտյան աշխարհին, իրենց համախմբման առանցքը դարձրել էին Խորհրդային Հայաստանի դեմ պայքարը, Խորհրդային Հայաստանը ԽՍՀՄ-ից «ազատագրելու» եւ նրան արեւմտյան աշխարհին միացնելու գաղափարը: վերջինիս համախմբման գործում առանցքային դեր ուներ դաշնակցություն կուսակցությունը: Անթիլիասի կաթողիկոսությունը Էջմիածնի Մայր աթոռի դեմ մղելը՝ եկեղեցիների մեջ պառակտում առաջացնելը, Անթիլիասյան թեմը որպես գործիք՝ խորհրդային Հայաստանի՝ Էջմիածնի դեմ օգտագործելը՝ դաշնակցությունը նույնպես ծառայեցնում էր այդ նպատակին:
Ինչեւէ, սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունը մինչեւ Խորհրդային Միության փլուզումը գաղափարային, քաղաքական եւ դասակարգային բնույթ էր կրում: Պայքարը քաղաքական գաղափարների պայքար էր, արեւելքի կամ արեւմուտքի բեւեռներց մեկին միանալու՝ մյուսի դեմ պայքարելու խնդիր էր: Դա ամենակարեւոր հատկանիշներից էր, ինչը հաճախ մոռացության է մատնվում կամ էլ շատերի կողմից դիտավորյալ հաշվի չի առնվում սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունների վերլուծություններում ու բացատրություններում: Հայսատանի անկախությունից հետո, սփյուռքի այն հատվածը, որը համախմբվում էր խորհրդային Հայաստանի շուրջ՝ կորցրեց իր հիմնավորված համախմբման առանցքը: Անկախության առաջին շրջանում. արցախի հարցը, երկրաշարժը, պատերազմը եւ այլն, համախմբեց ո՛չ միայն Հայաստանի ժողովրդին, այլ ամբողջ հայությանը: Դա համայն հայության համախմբման առանցք դարձավ կարճ ժամանակահատվածում, քանի որ համայն հայությանը առնչվող խնդիր կար:
Հայաստանի անկախությունից հետո, ազատ շուկայական հասարակարգի բերումով՝ հասարակական սոցիալ-տնտեսական բեւեռացումը հանգեցրեց քաղաքական նոր հոսանքների ստեղծմանն ու նրանց կողմից իշխանության գալու քաղաքական թեժ պայքարին: Այդ իսկ պատճառով էլ Հայրենիքի շուրջ համախմբման առանցքը՝ սփյուռքի համար նորից դարձավ քաղաքական, գաղափարական եւ դասակարգային պայքարի սկզբունքը: Համազգային արժեքները կրող գաղափարները իրենց տեղը նահանջեցին դասակարգային, քաղաքական պայքարին:
Հայաստանից արտագաղթող քաղաքացիները իրենց հետ կրում էին նաեւ այդ հոսանքների քաղաքական տեսակետներն ու համակրանքը, ինչի պատճառով էլ սփյուռքում ձեւավորեց քաղաքական նոր մթնոլորտ, նոր մոտեցում՝ Հայաստանի իշխանությունների հանդեպ:
Սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունները եւ սփյուռքի համախմբման միջոցն ու ձեւը տարբերվում է նախկինից: Հայաստանից մասայական արտահոսքը ՝ սկսած 1992 թվից, փոխեց սփյուռքի դասական դեմքը: Մոտավորապես երկու միլ. արտագաղթած Հայաստանի քաղաքացիներ բնակվելով արտասահմանյան երկրներում, հիմնականում Ռուսաստանում, ավելի շատ սերտ կապեր ունեն Հայաստանի հետ, քան մյուսները: Նրաք սերտ կապեր ունեն իրենց ընտանիքի անդամների, հարազատների, բարեկամների եւ ընկերների հետ եւ Եւ այդ հարաբերությունների ու կապերի շնորհիվ նրանք տեղեկություններ են ստանում՝ Հայաստանում տեղի ունեցող առօրյա խնդիրների մասին, իրենց անմիջական ֆինանսական օգնությունն են ցուցաբերում նաեւ իրենց ընտանիքին, հարազատներին ու բարեկամներին: Հայաստանից արտագաղթողները իրենց հայրենքից արմատախիլ չեն եղել, ինչպիսին են ցեղասպանությունից մազապուրծ եղած վերապրող արեւմտահայությունը: Նրանք իրենց համարում են դեռ Հայաստանի քաղաքացի եւ տարբեր առիթներով առնչվում են Հայաստանում տիրող իրավիճակի հետ: Այդ պատճառով էլ նրանք առաջինն են արձագանքում Հայստանում տեղի ունեցած ցանկացած հարցին:
Հայաստանի տնտեսական, քաղաքական եւ սոցիալական խնդիրները, Հայաստանի պետության արտաքին եւ ներքին քաղաքականությունը անմիջապես ազդում է սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունների վրա: Մինչդեռ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի նախագահության շրջանում բոլոր մյուս ուժերը աջակցում էին Հայաստանի նորանկախ պետությանը, սփյուռքում որոշ ուժեր, հատկապես դաշնակցությունը դեմ լինելով Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի քաղաքականությանը չէին աջակցում Հայաստանի պետությանը: Սփյուռքում ամենօրյա եւ ամենուր՝ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի դեմ հայհոյանքի ու նրա իշխանության տապալման պայքարի ոգին վառ պահելու համար, դաշնակցությունը ոչ մի ջանք չէր խնայում: Քոչարյանի իշխանության գալուց հետո , երբ դաշնակցությունը նրա իշխանության մասը կազմեց՝ մինչեւ օրս անվերապահ պաշտպանում է պետությանը եւ այդ քաղաքականությունը նույնպես դրսեւորվում է սփյուռքում՝ դաշնակցական շրջանակներում: Այնպես, որ սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունները կրում են դասակարգային, գաղափարախոսական եւ քաղաքական բնույթ:
հնարավո՞ր է սփյուռքը որպես մեկ միավոր հանդես գա՝ Հայաստանի կառավարության հետ իր հարաբերություններում:
Սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունը բոլորովին այլ հասկացություն է՝ սփյուռք-հայաստանապետություն հարաբերություն հասկացությունից: Սփյուռք-Հայրենիք հարաբերությունը ոչ ոք չի հերքում, ոչ ոք չի անտեսում, բայց սփյուռք-հայաստանապետություն հարաբերությունները միշտ էլ կախված են եղել ու կախված կլինեն սփյուռքի քաղաքական տարբեր կազմակերպությունների, կուսակցությունների ու Հայաստանի պետության գաղափարախոսությունից, նրա ժողովրդավարական կեցվածքից ու որակից, նրա տնտեսական, ներքին ու արտաքին քաղաքականությունից: Անցյալի եւ ներկայի փորձը դա է վկայում:
Տարբեր են նաեւ «մեկ ազգ, մեկ հայրենիք», եւ «մեկ ազգ մեկ պետություն» հասկացությունը: Ի՞նչ ենք հասկանում «մեկ ազգ, մեկ պետություն» ասելով: «Մեկ ազգը մեկ հայրենիք»-ը հասկանալի է (եթե ամբողջ հայոց աշխարհը համարենք Հայրենիք), բայց «մեկ ազգ մեկ պետություն» առնվազն ներկա դրությամբ անհասկանալի երեւութ է, քանի որ նախ ունենք մեկ դե յուրե եւ մեկ դեֆակտո հայկական պետություններ: Հնարավոր է նաեւ հրաշք տեղի ունենա ու Արեւմտյան Հայաստանում նույնպես մի առանձին հայկական պետություն ստեղծվի, այն ժամանակ կունենաք մեկ ազգ եւ երեք հայկական պետություններ: Ուրեմն կարելի է մեկ ազգ լինելով քանի պետություններ ունենալ: Սակայն դա չէ խնդիրը, խնդիրն այն է, որ պետություն ասելով, ինչպիսի՞ պետություն նկատի ունենք. բռնապետական, ժողովրդավարական, սոցիալիստական, կապիտալիստական եւ դրանց յուրաքանչյուրի յուրահատուկ տեսակնե՞րը: Այստեղ կարեւորը պետականությունն է: Պետականությունն ունի հստակ բացատրություն՝ օրենսդիր, գործադիր եւ դատական իշխանություն: Պետականությունը ասելով պետք է հասկանալ այդ երեք սյուները: Պետությունը կառուցվում է այդ երեք սյուների վրա: Իշխանությունները կամ դրանց ընդհանուր գումարը՝ պետությունը ունի դասակարգային բնույթ եւ դրսեւորում է հասարակության այս կամ այն դասակարգի քաղաքական կամքը՝ նրա քաղաքական ներկայացուցիչն է: Մինչդեռ օրենսդիր եւ գործադիր մարմինները հասարակության այս կամ այն դասակարգի ուղղակի քաղաքական կամքի կրողներն են, դատական իշխանությունը, դատական համակարգը մնում է, եւ պետք է մնա՝ պետության քաղաքական ազդեցությունից դուրս, որպես անկախ համակարգ: Ոչ ոք պետականությանը դեմ չէ եւ չի հերքում: Բայց իշխանությունների այս կամ այն քաղաքականությանը կարելի է դեմ լինել կամ ընդհանրապես ձգտել դրա հիմնովին տապալմանը:
Այսօրվա Հայաստանի իշխանությունների եւ Իշխանության մաս կազմող կուսակցությունների ու առանձին քաղաքագետների ու քաղաքական գործիչների կողմից ընդդիմադիր ուժերին «պետականությունը թուլացնելու» մեղադրանքը, մեղմ ասած անհիմն է: Պետականությունը կարելի է կորցնել՝ տվյալ պետության սխալ քաղաքականության հետւանքով, բայց ոչ ժողովրդի՝ պետության դեմ իր արդարացի իրավունքների համար պայքարի հետւանքով: Ամբողջ աշխարհում` կախված պետությունների ժողովրդավարական որակից ու բնույթից, ժողովուրդը պայքարում է իր իրավունքների եւ իր սոցիալ-տնտեսական վիճակի բարելավման համար՝ իր իշխանությունների, այսինքն իր պետության դեմ: Ոչ ոք չի ասում դատական կամ օրենսդիր իշխանությունը (որպես պետականության կառույց) պետք է վերանա: Ոչ ոք չի ասում գործադիր մարմին չենք ուզում: Դա կնշանակի անարխիա: Այնպես, որ պետականություն եւ իշխանություն ճիշտ հասկացությունը կարեւոր է ժողովուրդ-պետություն եւ «սփյուռք-հայրենիք հարաբերություն»-ը ճիշտ հասկանալու եւ ճիշտ հիմքի վրա դնելու համար:
Սփուռք-հայրենիք հարաբերություններ.
Պարզ է, որ Հայաստանի կառավարության կողմից սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունը ընկալվում է որպես սփյուռքի ֆինանսական ներուժի համախմբում եւ դրա ուղղորդումը դեպի Հայաստան: Սակայն այդ խնդիրը ուղղակի սփյուռքի բարեգործական կամ հարուստ բարեգործների եւ Հայաստանի պետության կամ Հայաստանի հասարակական հաստատությունների միջեւ հարաբերությունների խնդիր է: Սփյուռքի բարեգործական հիմնադրամները, եթե ցանկանում են Հայաստանի պետական օղակներով Հայաստանը զարգացնել, թե իրենց յուրահատուկ կառույցի միջոցով, դա իրենց խնդիրն է: Բարեգործությունը միշտ էլ լավ բան է ու արժանի է քաջալերանքի: Բայց դա բոլորովին այլ բան է, ինչ սփուռք-հայրենիք հարաբերությունը կամ, ավելի ճիշտ ասած, սփյուռք-հայաստանապետության հարաբերությունը: Առաջինը հոգեւոր-մշակութային-մարդասիրական սկզբունքի վրա է հենված, իսկ մյուսը` քաղաքական գաղափարախոսական սկզբունքի: Ուրախ կլինենք, եթե բոլոր բարեգործական հիմնադրամները, առանձին անձինք համագործակցելով իրարու հետ՝ աջակցեին Հայաստանի տնտեսական զարգացմանն ու սոցիալական վիճակի բարելավմանը: Չնայած, ցանկալի կլիներ, որ դա իրականացվեր յուրահատուկ կառույցի միջոցով, որպիսզի օգնությունը կարողանար իր իսկ նպատակին ծառայել, եւ ոչ թե դառնար մի խումբ անձանց հավելյալ եկամուտի աղբյուր:
Իսկ ինչը «սփյուռք-հայրենիք» կամ, ավելի ճիշտ, սփյուռք-հայաստանապետության հարաբերություններին է վերաբերում, դա ոչ թե բարեգործական հարաբերություն է, այլ զուտ քաղաքական հարց : Ավելի ճիշտ ձեւակերպում կարելի է անել. Սփյուռք-Հայաստան քաղաքական հարաբերություն կամ սփյուռքի հետ Հայաստան պետության քաղաքական հարաբերություն: Մենք ուզենք, թե չուզենք, Հայստանի կառավարությունը ուզի, թե չուզի, ուղղակի առնչվում ու առնչվելու է այդ խնդրի հետ: Սփյուռքը միակուսակցական, միակարծիք եւ քաղաքականապես մեկ հավաքական միավոր չէ: Հայաստանի կառավարությունը սփյուռքի հետ իր հարաբերություններում պետք է հաշվի նստի սփյուռքի բազմության հետ, նրա բազմատեսակ քաղաքական եւ հասարակական ուժերի հետ: Իսկ այդ ուժերը միշտ չեն, որ կպաշտպանեն Հայաստանի իշխանություններին, նրանք նույնպես կարող են նաեւ խիստ քննադատել: «Սփյուռք-Հայրենիք» հարաբերությունների մասին խոսելիս պետք է պատասխանել այն հարցին, թե սփյուռքի ո՞ր կուսակցությունը, ո՞ր քաղաքական ու հասարակական կազմակերպությունն է Հայաստանի կառավարության հետ հարաբերությունների մեջ մտնելու: Ո՞վ է սփյուռքը ներկայացնելու: Ինչքան որ պարզվեց, սփյուռքը միակազմ ու միակարծիք չէ, ապա ինչի՞ շուրջ պետք է սփյուռքը համախմբվի ու միաձայն մեկ կառույցով հանդես գա Հայաստանի քաղակական ներկայացուցչի` այսինքն` Հայաստանի կառավարության հետ հարաբերություններում: Սփյուռքի եւ Հայաստանի պետության միջեւ քաղաքական հարաբերությունների ճիշտ մշակումն է կարեւոր:
Սփյուռք-հայրենիք հարաբերություններում պետք է որոշվի. Ի՞նչ չափանիշներով, իրավական ի՞նչ սկզբունքով եւ ո՞ր մեխանիզմով կարելի է սփյուռքի հետ հարաբերվել: Եւ սփյուռքի իրավունքը որպես Հայ Ազգի մեծամասնություն՝ Հայաստանի քաղաքական կյանքում ինչպե՞ս կամ ինչքանո՞վ է կայանալու: Թե՛ Հայաստանի կառավարության եւ, թե՛ նրան մաս կազմող կոալիցիան անընդհատ խոսում են սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունների մասին: Եթե Հայաստանի կառավարությունը իր իսկ արտասահմանում բնակվուղ քաղաքացու ամենատարրական, բայց ամենակարեւոր իրավունքը՝ այն է ընտրություններին մասնակցելը, ոտնակոխ է անում, ի՞նչ հարաբերությունների մասին է խոսքը:
Հայրենիքին օգնելը, նրա ժողովրդին ու նրա տնտեսական վիճակը զարգացնելը, բարեգործական, մարդասիրական աշխատանքներ կատարելը միշտ էլ ողջունելի են: Բայց պետությանը աջակցելը կամ նրա քաղաքական, գաղափարական հայացքները կիսել կամ չկիսելը պայմանավորված է քաղաքական կուսակցությունների, հասարակական հաստատությունների ու կազմակերպությունների աշխարհահայացքների ու քաղաքական դիրքորոշումները պետության գաղափարների, քաղաքական տեսակետների հետ համընկնելուց: Այդ սկզբունքից ելնելով է, որ հնարավոր չէ սփյուռքում մի ճակատ ստեղծել: Հայաստանի պետության կողմից ներքին եւ արտաքին քաղաքականության, այս կամ այն հարցի մոտեցման քաղաքականության որոշումները նույնպես եւ նույնքան արձագանք են գտնում սփյուռքում, ինչքան Հայաստանում:
Սփյուռք-հայրենիք հարաբերությունները կարող են իչ-որ չափով իրականանալ հետեւյալ ձեւերով.
Բարեգործական հիմնադրամները պետք է բացեն իրենց գրասենյակները Հայաստանում: Մշակեն ռազմավարական նշանակություն ունեցող ծրագրեր, որպիսզի կարողանան ավելի ճիշտ Հայաստանի զարգացմանը նպաստել: Կոսմետիկ ծրագրերի միջոցով Հայաստանը չի զարգանա:
Հայաստանում աշխատող յուրաքանչյուր հասարակական նախաձեռնություն կամ կազմակերպություն պետք է ինքն ուղղակի հարաբերության մեջ մտնի սփյուռքում նմանատիպ աշխատանքով զբաղվող կազմակերպության հետ: Նույն կերպ կարող են նաեւ Հայաստանում աշխատող քաղաքական կուսակցություններն ու կազմակերպությունները հարաբերվել իրենց համակրող՝ սփյուռքում աշխատող քաղաքական կուսակցությունների կամ նույն քաղափարները կրող՝ կազմակերպությունների հետ:
Հայաստանի պետությունը պետք է առանց խտրականության հաշվի նստի սփյուռքում այդ բոլոր ուժերի հետ, հաշվի առնելով նրանց կարծիքն ու առաջարկները: Պետք է աջակցի սփյուռքում աշխատող բոլոր մշակութային, հասարակական եւ կրթական հաստատություններին՝ անկախ նրանց քաղաքական հայացքներից:
Ցեղասպանության ճանաչման հարցի քաղաքական ներկայացուցիչն սփյու՞ռքն է, թե՞ Հայաստանի կառավարությունը:
Ցեղասպանության ճանաչման հարցի առաջատարը պետք է լինի սփյուռքն ու Հայաստանի ոչ պետական՝ գիտական եւ քաղաքական հաստատություններն ու կազմակերպությունները, քանի որ Հայաստան պետությունն այդ հարցը բարձրացնելով բարդացնում է իր հարեւանների հետ հարաբերությունների կարգավորման հարցը:
Ցեղասպանության ճանաչման խնդրի վերաբերյալ պետք է ստեղծվի նախ եւ առաջ համահայկական համաշխարհային (առանց Հայաստան պետության պաշտոնական մասնակցության ու միջամտության) մեկ հաստատություն, որը ի վիճակի կլինի համադրելու եւ մեկ քաղաքականությամբ, մեկ ռազմավարությամբ այդ հարցը առաջ մղելու: Անընդհատ «Հայ Դատի գրասենյակներ» բացելով այդ խնդիրը այդ խնդրի լուծմանը չենք օգնի:
«Սփյուռքի Նախարարություն» ստեղծելով չէ, որ Սփյուռք-Հայաստան հարաբերությունները կկարգավորվեն: Հայաստանի կառավարության կողմից հաշվի առնելով վերը նշված բոլոր փաստերը եւ համապատասխան քաղաքականություն մշակելով է, որ կարելի է նպաստել Սփյուռք-Հայրենիք ճիշտ հարաբերություններին: Սփյուռքի քաղաքական իրական կյանքի փաստը հաշվի չառնելը, անուշադրության մատնելն ու միակողմանի պետական շահի հետապնդումը չի նպաստի սփյուռք-հայրենիք հարաբերություններին: Ու այդ դեպքում «Սփյուռքի Նախարարությունը» կդառնա ինքնանպատակ եւ ավելորդ ծախսերի եւս մի կառույց:

Նյութի հեղինակ Երվանդ Խ.

Քարոզխոսություն


Սուրբ Հաղորդություն


«Նմանվեցեք Աստծուն, որպես սիրելի զավակներ, և ընթացեք սիրով, ինչպես որ Քրիստոս սիրեց մեզ և Իր Անձը մատնեց մեզ համար որպես անուշահոտ պատարագ և զոհ Աստծուն»:
Հայաստանյայց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցին ունի իր խորհուդները: Դրանք յոթն են: Մարդ արարածը, որպեսզի կարողանա ստանալ մարդեղությամբ Աստծո ներկայության բարիքները, հաստատեց Քրիստոսի խորհուդները: Նրանցով Սուրբ Հոգին իր շնորհները տալիս է հավատացյալներին՝ նրանց կարիքներին համապատասխան: Դրա համար էլ Եկեղեցին, իբրև տեսանելի կազմակերպություն, խորհուրդները գործածում է որպես տեսանելի միջոցներ: Ուստի խորհուդը արտաքին զգայական նշան է, որի միջոցով, տեսանելի ձևերի տակ Սուրբ Հոգու անտեսանալի շնորհներն են կենդանանում:
Խորհուրդը, մասնավորապես, կատարվում է նյութական իրերի միջոցով, որոնք Սուրբ Հոգու ներգործությամբ աստվածային նշանակությամբ և արժեքով են զգեստավորվում: Խորհրդակատարությամբ գերբնականը, աստվածայինը բնական, տեսանելի, շոշափելի միջոցներով մոտենում է մարդուն:
Հաղորդությունը այն սուրբ խորհուրդն է, որով սրբագործյալ հացի ու գինու տեսքով ստանում ենք Քրիստոսի մարմինն ու արյունը: Վերջին ընթրիքի ժամանակ Հիսուսը հացը վերցրեց, օրհնեց, կտրեց, տվեց իր աշակերտներին և ասաց. «Առէք, կերայք, այս է մարմին իմ»: Հետո գինու բաժակը վերցրեց, գոհացավ, տվեց նրանց և ասաց . «<Արբէք ի դմանէ ամենեքին, զի այդ է արիւնն իմ նորոյ ուխտի, որ ի վերայ բազմաց հեղու ի թողութիւն մեղաց» (Մատթ. ԻԶ 28): Քանի որ այդ խորհուրդը հաստատվել է Վերջին ընթրիքի ժամանակ այդ իսկ պատճառով այն հաճախ կոչում ենք նաև Խորհրդավոր:
Այդ օրը Հիսուսը պատվիրեց «<Այս արեք իմ հիշատակի համար» ( Մատթ. ԻԶ 26-29, Ղուկ ԻԲ 19): Այսինքն Հաղորդության խորհուրդը Հիսուսի Ինքնազոհաբերման, պատարագման խորհուրդ է: Եվ Սուրբ Պատարագի արարողության բուն առանցքը Հաղորդության խորհուրդն է, որի ժամանակ Հիսուս Քրիստոս՝ Անմահ Գառը, որպես հաշտության զոհ, խորհրդավոր կերպով պատարագվում է Սուրբ Սեղանի վրա՝ բաշխելով մեզ Իր սուրբ Մարմինը ու սուրբ Արյունը, որով քավություն և թողություն է տրվում մեր մեղքերին: Այդ պատճառով էլ Սուրբ Հաղորդության խորհուրդը կոչվում է նաև Անարյուն Պատարագ: Հաղորդությունը այն ճշմարիտ մանանան է, որ կայնք է տալիս քրիստոնյաին: Նա երկնային հավիտենական սեղանի ճաշակումն է: Նրանով Քրիստոսը գալիս և բնակվում է հավատացյալների հոգիների մեջ և նրանց իրար միացնում: Այն անմահության բալասանն է, և երբ մեր մարմինները ճաշակում են այն հագնում են անապականություն և հարության հույս: Այս խորհուրդը մատուցանող քահանան կամ եպիսկոպոսը կոչվում են պատարագիչ: Հարության խորհրդի մեջ հացի և գինու տեսքով Քրիստոսի մարմնի ու արյան ճաշակումը մարդու կյանքը միացնում է աստվածային կյանքին: Հաղորդությունը հավիտենականի և անցավոր էակի, Անհունի և հունավոր արարածի հարաբերության մերձեցման միջոցն է հանդիսանում: Սրբագործված հացն ու գինին ճաշակողների հոգիների մեջ Աստված իջնում է զորացնում ներշնչում կենդանացնում է և դրանք բարձրացնում իր կյանքին: Որքան մարդու հոգին աստվածային հոգով սնվի այնքան ավելի առողջ ու մաքուր կլինի: Գերբնականը մտնելով միջոցի և ժամանակի մեջ բնակվում է իր ստեղծած արարածի ներաշխարհում և իր կյանքից նոր կյանք է տալիս նրան, բայց արդեն անվախճան, հավիտենական կյանք: Հաղորդվողները Ս. Պատարագի ժամին ճաշակելով Տիրոջ մարմինն ու արյունը, խորհրդաբար միանում են ոչ միայն Աստծուն, այլև իրար և այդպիսով կազմում են Քրիստոսի մարմինը՝ եկեղեցին: Ս. Հաղորդության խորհուրդը եկեղեցու բոլոր անդամներին մեկտեղում է եղբայրական սիրո և խաղաղության կապով: Այդ պատճառով էլ առանց այս խորհրդի եկեղեցին չի կարող ապրել, քրիստոնյան չի կարող դառնալ ժառանգորդ երկնքի արքայության, հետևաբար չի կարող հավիտենական կյանք ունենալ:
Հաղորդության խորհուրդը Քրիստոսի հետ հաղորդակցության սրբազան արարողություն լինելուց բացի նաև քավչական զոհագործություն է՝ մատուցված Աստծուն, ապրողներին և ննջեցյալներին: Այն Գողգոթայի վրա տեղի ունենած զոհագործության շարունակության ներկայացումն ու իրագործումն է մեր իսկ ժամանակի և կյանքի մեջ: Քրիստոսը, հենց ինքը մատուցեց մեզ համար որպես «պատարագ և զենումն Աստուծոյ» (Եփես Ե. 2): Խորհրդակատարման նյութը ցորենի անթթխմոր հացն է և խաղողի անապական գինին: Ս. Գրիգոր Տթևացին այսպես է բանաձևում խորհուրդը. «Հաղորդությունը իր մեջ պորունակում է Քրիստոսին՝ հաց ու գինու տեսքով և դրանցից յուրաքանչյուրի մեջ Քրիստոս առկա է ամբողջապես»: Հացն ու գինին խորհրդավոր կերպով Քրիստոսի ճշմարիտ մարմնի ու արյան են փոխակերպվում ս. Պատարագի ընթացքում: Սրբացման պահին հացի ու գինու արտաքին հատկանիշները մնում են նույնը, իսկ ներքին էությունը փոխակերպվում Քրիստոսի մարմնի ու արյան: Մեր եկեղեցում հացն ու գինին օրհնվում են առանձին-առանձին և այնուհետև ճաշակելիս միավորվում: Այն «Խորհին խորհուրդ» է, անքննելի անիմանալի սովորական մտքի համար և միայն հավատքով ըմբռնելի: ճշմարիտ է միայն ասել թե Սուրբ Հոգու կոչումով և Նրա իջնելով է որ հացն ու գինին փոխարինվում են մարմնի ու արյան: Արտաքնապես հացի ու գինու տարրերը նույնն են մնում, սակայն ստանում են նոր զորություն և նրանց մեջ խորհրդավոր կերպով հաստատվում են Քրիստոսի մարմին ուր արյան իսկությունը Սուրբ Հոգու ներգործությամբ:
Հռոմեական եկեղեցին այս խորհուրդը մեկնաբանում է որպես գոյացափոխությունը: Այսինքն գոյացության մի ձևի փոփոխումը մեկ այլ գոյացության: Մինչդեռ գոյացության պատահական հատկությունները չեն փոխվում, հացն ու գինին առարկայաբար մարմին և արյուն են դառնում: Հացի ու գինու մարմնի և արյան փոխարկվելով նրանց առանձին գոյացությունները ոչնչանում են: Իսկ ըստ Հայաստանյայց եկեղեցու գոյացությունը չէ, որ փոխվում է կամ ոչնչանում, այլ տարրերը խորհրդականապես և անասելի կերպով փոխարկվում են Քրիստոսի մարմնի և արյան իսկությանը, և ճշմարտապես դառնում են Նրա մարմինն ու արյունը: Այդ փոխակերպումը զգայական կամ շոշափելի չէ, այլ խորհրդավոր կերպով իմանալի: Հաղորդվելուց առաջ առաջին պարտավորությունը, որ մեր առջև դնում է եկեղեցին, մկրտված լինելն է, ինչպես նաև ուղղափառ վարդապետության խոստովանությունն է: Կարևոր է նաև հավատով խոստովանությունը առանց դրա իմացության մենք չենք ըմբռնի թե ինչ ենք ճաշակում սովորական հաց և գինի թե՞ Քրիստոսի մարմինն ու արյունը: Այս է պատճառը, որ հաղորդության ժամանակ հնչում է հավատով խոստովանույթան մի փոքրիկ դրվագ. «Ասացէք «մեղայ Աստուծոյ» հաւատամք ի Հայր Սուրբ Աստուած ճշմարիտ, հաւատամք յՈրդին Սուրբ Աստված ճշմարիտ, հաւատամք եւ ի Հոգին Սուրբ Աստուած ճշմարիտ: Խոստովանիմք եւ հաւատամք
Զի սա է Կենդնաի եւ կենդանարար Սարմին եւ Արիւն Տեառն մերոյ եւ Փրկչին Հի սուսի Քրիստոսի, որ լինի մեզ ի քաւութիւն եւ ի թողութիւն մեղաց, խոստովանիմք եւ հաւատամք»:
Հաղորդություն ընդունելու երկրորդ պայմանը հոգևոր մաքրությունն է: Այս պատճառով, որ հաղորդությունից առաջ անպայմանորեն քննեք ինքներս մեզ, զղջանք մեր սխալների համար, խոստովանենք Աստծու և նրա պաշտոնյայի՝ հոգևորականի առջև: Այդ օրը պետք է նաև ֆիզիկապես մաքուր լինել և նախքան հաղորդությունը որևէ կերակուր չճաշակել:
Այսպիսով պետք է եզրակացնել որ մեր կյանքի գերագույն իմաստը և նպատակը Աստծու հետ հաղորդակցության մեջ է: Այս մտածումով է որ մենք պետք է մոտենանք հաղորդության սուրբ խորհրդին: